RUO Home

Repositorio Institucional de la Universidad de Oviedo

View Item 
  •   RUO Home
  • Producción Bibliográfica de UniOvi: RECOPILA
  • Ponencias, Discursos y Conferencias
  • View Item
  •   RUO Home
  • Producción Bibliográfica de UniOvi: RECOPILA
  • Ponencias, Discursos y Conferencias
  • View Item
    • español
    • English
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Browse

All of RUOCommunities and CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsxmlui.ArtifactBrowser.Navigation.browse_issnAuthor profilesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsxmlui.ArtifactBrowser.Navigation.browse_issn

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

RECENTLY ADDED

Last submissions
Repository
How to publish
Resources
FAQs

Aprendizaje colaborativo sobre plagas urbanas a través de la puesta en común de experiencias de vida de alumnado universitario maduro

Other title:

Collaborative learning on urban pests through the sharing of life experiences of mature university students

Author:
Torralba Burrial, AntonioUniovi authority; Arias Rodríguez, AndrésUniovi authority
Subject:

Educación Ambiental

Biodiversidad

Biodiversidad urbana

Apredizaje de alumnado maduro

Universidad para mayores

PUMUO

Plagas urbanas

Aprendizaje de la Biología

Naturaleza urbana

Aprendizaje a lo largo de la vida

Environmental Education

Biodiversity

Mature students' learning

Urban pest

Biology education

Urban nature

Lifelong learning

Publication date:
2021
Editorial:

Adaya Press

Abstract:

Se implementa una experiencia didáctica de generación de conocimiento compartido sobre plagas urbanas mediante la reflexión individual estructurada y la exposición de las experiencias vitales relacionadas entre alumnado de un programa universitario para mayores de 50 años. Se destaca la elaboración conjunta de las especies con percepciones más negativas asociadas (ratas, cucarachas y piojos), si bien la suma de las especies consideradas en su TOP3 individual alcanzó las 16 especies, mostrando una gran variación derivada de las propias experiencias de vida. Se recopilaron percepciones negativas en proporción variable para 33 especies, en su mayoría pero no solo insectos, que habitan las ciudades, y que fueron consideradas por algún/a participante como plagas urbanas asociadas a alguno(s) de los ambientes de las casas (incluyendo el jardín). Las experiencias de vida compartidas permitieron comprender conjuntamente las percepciones sobre las distintas especies consideradas, incrementar los conocimientos individuales y matizarlos de acuerdo con el conjunto de experiencias expuestas. A didactic experience of generation of shared knowledge on urban pests is implemented through structured individual reflexions and life experiences comments among mature students of a university program for those older than 50 years. The shared elaboration of the main three urban pest species list (TOP3) with more negative perceptions associated (rats, cockroaches and lice) is highlight. The sum of the species included in the individual TOP3 lists reached 16 species, showing a great variation derived from their own life experiences. Negative perceptions were collected in a variable proportion for 33 species inhabiting cities, mostly but not only insects, that were considered by some participants as urban pests associated with some of the home environments (including the garden). The life experiences approach made possible to understand the perceptions on the different species considered, increase individual knowledge on urban pest and adjust this knowledge according to the set of individual experiences shared.

Se implementa una experiencia didáctica de generación de conocimiento compartido sobre plagas urbanas mediante la reflexión individual estructurada y la exposición de las experiencias vitales relacionadas entre alumnado de un programa universitario para mayores de 50 años. Se destaca la elaboración conjunta de las especies con percepciones más negativas asociadas (ratas, cucarachas y piojos), si bien la suma de las especies consideradas en su TOP3 individual alcanzó las 16 especies, mostrando una gran variación derivada de las propias experiencias de vida. Se recopilaron percepciones negativas en proporción variable para 33 especies, en su mayoría pero no solo insectos, que habitan las ciudades, y que fueron consideradas por algún/a participante como plagas urbanas asociadas a alguno(s) de los ambientes de las casas (incluyendo el jardín). Las experiencias de vida compartidas permitieron comprender conjuntamente las percepciones sobre las distintas especies consideradas, incrementar los conocimientos individuales y matizarlos de acuerdo con el conjunto de experiencias expuestas. A didactic experience of generation of shared knowledge on urban pests is implemented through structured individual reflexions and life experiences comments among mature students of a university program for those older than 50 years. The shared elaboration of the main three urban pest species list (TOP3) with more negative perceptions associated (rats, cockroaches and lice) is highlight. The sum of the species included in the individual TOP3 lists reached 16 species, showing a great variation derived from their own life experiences. Negative perceptions were collected in a variable proportion for 33 species inhabiting cities, mostly but not only insects, that were considered by some participants as urban pests associated with some of the home environments (including the garden). The life experiences approach made possible to understand the perceptions on the different species considered, increase individual knowledge on urban pest and adjust this knowledge according to the set of individual experiences shared.

Description:

Virtual International Conference on Education, Innovation and ICT, EDUNOVATIC (6th. 2021. Virtual Conference)

URI:
http://hdl.handle.net/10651/61472
ISBN:
978-84-124511-2-2
Patrocinado por:

Programa Universitario para Mayores de la Universidad de Oviedo (PUMUO)

Collections
  • Ciencias de la Educación [1072]
  • Indurot [171]
  • Ponencias, Discursos y Conferencias [4233]
Files in this item
Thumbnail
untranslated
Manuscrito aceptado (517.8Kb)
Compartir
Exportar a Mendeley
Estadísticas de uso
Estadísticas de uso
Metadata
Show full item record
Página principal Uniovi

Biblioteca

Contacto

Facebook Universidad de OviedoTwitter Universidad de Oviedo
The content of the Repository, unless otherwise specified, is protected with a Creative Commons license: Attribution-Non Commercial-No Derivatives 4.0 Internacional
Creative Commons Image