Mostrar el registro sencillo del ítem

Proceso de institucionalización de la formación de maestras y maestros durante el Siglo XIX en España

dc.contributor.authorMonarca, Héctor
dc.contributor.authorRodríguez Álvarez, Marcos 
dc.contributor.authorMottareale, Daria
dc.contributor.authorPuertas Yañez, Amaya
dc.contributor.editorOrtega-Sánchez, Delfín
dc.contributor.editorLópez-Padrón, Alexander
dc.date.accessioned2024-01-22T16:20:38Z
dc.date.available2024-01-22T16:20:38Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationMonarca, H., Rodríguez Álvarez, M., Mottareale, D. y Puertas Yañez, A. (2023) Proceso de institucionalización de la formación de maestras y maestros durante el Siglo XIX en España. En Delfín Ortega-Sánchez y Alexander López-Padrón (Eds.) Educación y sociedad: claves interdisciplinares (pp. 982-992). Barcelona : Octaedro
dc.identifier.isbn978-84-10054-35-6
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10651/70954
dc.description.abstractThe chapter is part of a broader research associated with the R&D&I project "Teacher Professionalization: Discourses, Policies, and Practices. New Approaches and Proposals”. Specifically, it presents a historical study on the process of institutionalizing teacher education during the 19th century in Spain, framed within the historical events that gave rise to the nation-state. The objective of this work is to discuss, based on empirical evidence from historical documents and statistics, the processes that historically defined the education of teachers through normal schools. Methodologically, it is a historical study that follows the following stages: a) heuristic, b) critical analysis, c) hermeneutics, and d) exposition. The results highlight the disputes over control and legitimation of knowledge, expertise, and practices within the teaching profession that occurred among actors and institutions during the transition from the so-called Old Regime to the nation-state. The conclusions of this work demonstrate that the institutionalization of teacher education through normal schools did not initially possess the necessary characteristics to contribute to the definition of a profession characterized by its prominence, autonomy, and critical capacity, but rather sought normalization, order, discipline, and obedience to the State.spa
dc.description.sponsorshipEste trabajo fue elaborado en el marco de: I) El proyecto «Profesionalización Docente: Discursos, políticas y prácticas. Nuevos enfoques y propuestas» (REF PID2020-112946GB-I00 / AEI / 0.13039/501100011033). II) Las “Ayudas para la recualificación del profesorado universitario funcionario o contratado”: REF CA2/RSUE/2021-00599. Financiado por 1-Ministerio de Universidades, Plan de Recuperación, Transformación y Resiliencia y 2-Universidad Autónoma de Madrid.
dc.format.extentp. 982-992spa
dc.language.isospaspa
dc.relation.ispartofEducación y sociedad: claves interdisciplinaresspa
dc.rightsCC Reconocimiento - No Comercial 4.0 Internacional
dc.rights© De la edición: Delfín Ortega-Sánchez y Alexander López-Padrón
dc.rights© Del texto: Las autoras y autores
dc.rights© De esta edición: Ediciones OCTAEDRO
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
dc.subjecthistorical studyspa
dc.subjectteacher educationspa
dc.subjectnormal schoolsspa
dc.subjectSpainspa
dc.titleProceso de institucionalización de la formación de maestras y maestros durante el Siglo XIX en Españaspa
dc.typebook partspa
dc.relation.projectIDinfo:eu-repo/grantAgreement/AEI/Plan Estatal de Investigación Científica y Técnica y de Innovación 2017-2020/PID2020-112946GB-I00/ES/PROFESIONALIZACION DOCENTE: DISCURSOS, POLITICAS Y PRACTICAS. NUEVOS ENFOQUES Y PROPUESTAS/spa
dc.rights.accessRightsopen accessspa
dc.type.hasVersionVoR


Ficheros en el ítem

untranslated

Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)

Mostrar el registro sencillo del ítem

CC Reconocimiento - No Comercial 4.0 Internacional
Este ítem está sujeto a una licencia Creative Commons