Diglosia ya instrucción del mirandés y del asturianu. Semeyances y diverxencies discursives ente Vasconcelos y los autores de la xeneración asturiana del folclor (1880)
Author:
Subject:
asturianu
mirandés
diglosia
llingües minorizaes
enseñanza de llingües
Publication date:
Editorial:
Academia de la Llingua Asturiana
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A lo cabero del sieglu XIX garra puxu l’interés filolóxicu pol mirandés y l’asturianu, con Vasconcelos como referente nel ámbitu mirandés y dellos miembros de la xeneración del folclor, venceyaos al grupu d’estudios culturales La Quintana, ente los principales estudiosos del asturianu. Ún y otros van coincidir n’identificar los sos respeutivos contestos como realidaes llingüístiques desequilibraes, anque plantegando sobre les mesmes análisis y visiones estremaes. Mentanto Vasconcelos pescuda nos fautores de calter socio-históricu que s’atopen tres del retrocesu social del mirandés, solliñando ente ellos l’aición de la instrucción primaria; los folcloristes asturianos, llantaos na perspeutiva dialeutizante qu’heredaben de les xeneraciones intelectuales anteriores, valdránse del prexuiciu llingüísticu hacia l’asturianu pa xustificar como natural la situación desequilibrada d’ésti énte’l castellanu, qu’identifiquen como idioma de progresu. Mesmo Vasconcelos que los miembros de la xeneración del folclor van a emponderar l’interés del estudiu eruditu de les sos respeutives llingües d’atención pol so valir como ayalgues filolóxiques y como mediu p’afondar na meyor conocencia, respeutivamente, del portugués y del castellanu; pero mentanto que Vasconcelos vindica la presencia del mirandés nel enseñu primariu col envís de caltener viva esta fala, los folcloristes asturianos guarden nel so tarrén silenciu a esti respeutive.
A lo cabero del sieglu XIX garra puxu l’interés filolóxicu pol mirandés y l’asturianu, con Vasconcelos como referente nel ámbitu mirandés y dellos miembros de la xeneración del folclor, venceyaos al grupu d’estudios culturales La Quintana, ente los principales estudiosos del asturianu. Ún y otros van coincidir n’identificar los sos respeutivos contestos como realidaes llingüístiques desequilibraes, anque plantegando sobre les mesmes análisis y visiones estremaes. Mentanto Vasconcelos pescuda nos fautores de calter socio-históricu que s’atopen tres del retrocesu social del mirandés, solliñando ente ellos l’aición de la instrucción primaria; los folcloristes asturianos, llantaos na perspeutiva dialeutizante qu’heredaben de les xeneraciones intelectuales anteriores, valdránse del prexuiciu llingüísticu hacia l’asturianu pa xustificar como natural la situación desequilibrada d’ésti énte’l castellanu, qu’identifiquen como idioma de progresu. Mesmo Vasconcelos que los miembros de la xeneración del folclor van a emponderar l’interés del estudiu eruditu de les sos respeutives llingües d’atención pol so valir como ayalgues filolóxiques y como mediu p’afondar na meyor conocencia, respeutivamente, del portugués y del castellanu; pero mentanto que Vasconcelos vindica la presencia del mirandés nel enseñu primariu col envís de caltener viva esta fala, los folcloristes asturianos guarden nel so tarrén silenciu a esti respeutive.
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