RUO Home

Repositorio Institucional de la Universidad de Oviedo

View Item 
  •   RUO Home
  • Producción Bibliográfica de UniOvi: RECOPILA
  • Artículos
  • View Item
  •   RUO Home
  • Producción Bibliográfica de UniOvi: RECOPILA
  • Artículos
  • View Item
    • español
    • English
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Browse

All of RUOCommunities and CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsxmlui.ArtifactBrowser.Navigation.browse_issnAuthor profilesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsxmlui.ArtifactBrowser.Navigation.browse_issn

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

RECENTLY ADDED

Last submissions
Repository
How to publish
Resources
FAQs

Influencia de las variables psicolingüísticas sobre el efecto de generación = The influence of the psicholinguistic variables on the generation effect

Author:
González Nosti, MaríaUniovi authority; Cuetos Vega, FernandoUniovi authority
Publication date:
2012
Citación:
Psicologica, 33(2), p. 323-342 (2012)
Descripción física:
p. 323-342
Abstract:

The generation effect has demonstrated to be an effective technique to improve learning and memory of several types of materials. However, this effect has not been found when meaningless materials are used, such as pseudowords. That is why it is logical to think that the familiarity of the stimuli (their frequency and age of acquisition) could influence the efficacy of this technique. To test this hypothesis two experiments, in which the frequency and the age of acquisition were manipulated, were carried out. The power of the generation effect did not allow the effects of these two variables to become evident in the recall task, but both influenced the recognition task. A "mirror effect" of frequency and age of acquisition was obtained, as the participants recognized the unfamiliar better than the familiar stimuli.

The generation effect has demonstrated to be an effective technique to improve learning and memory of several types of materials. However, this effect has not been found when meaningless materials are used, such as pseudowords. That is why it is logical to think that the familiarity of the stimuli (their frequency and age of acquisition) could influence the efficacy of this technique. To test this hypothesis two experiments, in which the frequency and the age of acquisition were manipulated, were carried out. The power of the generation effect did not allow the effects of these two variables to become evident in the recall task, but both influenced the recognition task. A "mirror effect" of frequency and age of acquisition was obtained, as the participants recognized the unfamiliar better than the familiar stimuli.

 

El efecto de generación ha demostrado ser una técnica útil para mejorar el aprendizaje y el recuerdo de muy diversos tipos de materiales. Sin embargo no se ha encontrado este efecto en materiales sin significado, como las pseudopalabras, por lo que es lógico pensar que la familiaridad de los estímulos (su frecuencia y edad de adquisición) podría influir en la eficacia de esta técnica. Para comprobar esta hipótesis se llevaron a cabo dos experimentos en los que se manipulaban la frecuencia y la edad de adquisición. La potencia del efecto de generación impidió que se manifestaran los efectos de estas dos variables en la tarea de recuerdo libre, pero ambas influyeron en la tarea de reconocimiento. Así, se obtuvo “efecto espejo” tanto de frecuencia como de edad de adquisición, de manera que los estímulos menos familiares fueron mejor reconocidos que los más familiares.

El efecto de generación ha demostrado ser una técnica útil para mejorar el aprendizaje y el recuerdo de muy diversos tipos de materiales. Sin embargo no se ha encontrado este efecto en materiales sin significado, como las pseudopalabras, por lo que es lógico pensar que la familiaridad de los estímulos (su frecuencia y edad de adquisición) podría influir en la eficacia de esta técnica. Para comprobar esta hipótesis se llevaron a cabo dos experimentos en los que se manipulaban la frecuencia y la edad de adquisición. La potencia del efecto de generación impidió que se manifestaran los efectos de estas dos variables en la tarea de recuerdo libre, pero ambas influyeron en la tarea de reconocimiento. Así, se obtuvo “efecto espejo” tanto de frecuencia como de edad de adquisición, de manera que los estímulos menos familiares fueron mejor reconocidos que los más familiares.

 
URI:
http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-84858606204&partnerID=40&md5=5594639af8d32a01591fbe328fb79ea6
http://hdl.handle.net/10651/33832
ISSN:
0211-2159; 1576-8597
Patrocinado por:

Esta investigación fue financiada por el proyecto MEC-06-SEJ2006-6712 del Ministerio de Educación y Ciencia y por la beca FPU (Ref. P20033329) concedida por el mismo ministerio a María González-Nosti

Collections
  • Artículos [37540]
Files in this item
Compartir
Exportar a Mendeley
Estadísticas de uso
Estadísticas de uso
Metadata
Show full item record
Página principal Uniovi

Biblioteca

Contacto

Facebook Universidad de OviedoTwitter Universidad de Oviedo
The content of the Repository, unless otherwise specified, is protected with a Creative Commons license: Attribution-Non Commercial-No Derivatives 4.0 Internacional
Creative Commons Image