RUO Home

Repositorio Institucional de la Universidad de Oviedo

View Item 
  •   RUO Home
  • Producción Bibliográfica de UniOvi: RECOPILA
  • Artículos
  • View Item
  •   RUO Home
  • Producción Bibliográfica de UniOvi: RECOPILA
  • Artículos
  • View Item
    • español
    • English
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Browse

All of RUOCommunities and CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsxmlui.ArtifactBrowser.Navigation.browse_issnAuthor profilesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsxmlui.ArtifactBrowser.Navigation.browse_issn

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

RECENTLY ADDED

Last submissions
Repository
How to publish
Resources
FAQs

Parodying and Transvesting the Historic: Liz Lochhead's "Mary Queen of Scots Got Her Head Chopped Off"

Author:
Rodríguez González, CarlaUniovi authority
Publication date:
2004
Editorial:

Universidad de Almería

Citación:
Odisea: Revista de estudios ingleses, 5, p. 143-156 (2004)
Descripción física:
p. 143-156
Abstract:

Con el estreno de Mary Queen of Scots Got Her Head Chopped Off a finales de los ochenta, la literatura escocesa adoptó nuevas perspectivas, debido a su representación satírica de las transferencias ifeológicas de la nación. Escrita para Communicando Theatre Company, para homenajear el cuarto centenario de la muerte de María Estuado (1987), la obra obtuvo un éxito inmediato y recibió el Scotsman Fringe First Award. Este artículo examina la relevancia del texto en un momento de la historia escocesa fundamental para reforzar la identidad con la que se ha reclamado recientemente la autonomía política y cultural respecto a Inglaterra.----When Mary Queen of Scots Got Her Head Chopped Off was premiered in the late eighties, contemporary Scottish literature adopted unprecedented perspectives, through its satiric representation of the hierarchical transmission of ideologies in the nation. The play was written for Communicando Theatre Company, as part of the 1987 tributes to Mary Stuart in the fourth centenary of her death. This paper examines the text in a moment of special relevance for contemporary Scottish history, when claims for cultural and political autonomy from English models were starting to consolidate in the nation.

Con el estreno de Mary Queen of Scots Got Her Head Chopped Off a finales de los ochenta, la literatura escocesa adoptó nuevas perspectivas, debido a su representación satírica de las transferencias ifeológicas de la nación. Escrita para Communicando Theatre Company, para homenajear el cuarto centenario de la muerte de María Estuado (1987), la obra obtuvo un éxito inmediato y recibió el Scotsman Fringe First Award. Este artículo examina la relevancia del texto en un momento de la historia escocesa fundamental para reforzar la identidad con la que se ha reclamado recientemente la autonomía política y cultural respecto a Inglaterra.----When Mary Queen of Scots Got Her Head Chopped Off was premiered in the late eighties, contemporary Scottish literature adopted unprecedented perspectives, through its satiric representation of the hierarchical transmission of ideologies in the nation. The play was written for Communicando Theatre Company, as part of the 1987 tributes to Mary Stuart in the fourth centenary of her death. This paper examines the text in a moment of special relevance for contemporary Scottish history, when claims for cultural and political autonomy from English models were starting to consolidate in the nation.

URI:
http://hdl.handle.net/10651/27086
ISSN:
1578-3820
Collections
  • Artículos [37542]
  • Filología Inglesa, Francesa y Alemana [587]
Files in this item
Thumbnail
untranslated
Parodying.pdf (135.2Kb)
Compartir
Exportar a Mendeley
Estadísticas de uso
Estadísticas de uso
Metadata
Show full item record
Página principal Uniovi

Biblioteca

Contacto

Facebook Universidad de OviedoTwitter Universidad de Oviedo
The content of the Repository, unless otherwise specified, is protected with a Creative Commons license: Attribution-Non Commercial-No Derivatives 4.0 Internacional
Creative Commons Image