RUO Home

Repositorio Institucional de la Universidad de Oviedo

View Item 
  •   RUO Home
  • Producción Bibliográfica de UniOvi: RECOPILA
  • Artículos
  • View Item
  •   RUO Home
  • Producción Bibliográfica de UniOvi: RECOPILA
  • Artículos
  • View Item
    • español
    • English
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Browse

All of RUOCommunities and CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsxmlui.ArtifactBrowser.Navigation.browse_issnAuthor profilesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsxmlui.ArtifactBrowser.Navigation.browse_issn

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

RECENTLY ADDED

Last submissions
Repository
How to publish
Resources
FAQs

Adaptación y motivación escolar: Análisis de la influencia del consumo de medios electrónicos de comunicación por adolescentes

Other title:

Adaptation and school motivation: Analysis of the influence of the consumption of electronic communication media by adolescents

Author:
Bringas Molleda, CarolinaUniovi authority; Rodríguez Díaz, Francisco JavierUniovi authority; Herrero Díez, Francisco JavierUniovi authority
Subject:

Comunicación

Medios Electrónicos

Rendimiento Académico

Adaptación

Relaciones Interpersonales

Communication

Electronic Media

Academic Perfomance

Adaptation

Interpersonal Relationships

Publication date:
2008
Citación:
Cuadernos de trabajo social, 21, p. 141-153, (2008)
Abstract:

La influencia que puede tener en el rendimiento escolar de la población juvenil el uso de los distintos medios de comunicación electrónicos es un tema que preocupa y en el que existen discrepancias en los resultados, al mismo tiempo que no se alcanzan conclusiones o acuerdos definitivos. Ofrecer una respuesta a ello es el objetivo del presente trabajo. La muestra son adolescentes (N = 433), de ambos sexos, de la Comunidad Autónoma del Principado de Asturias, procedentes de centros de educación secundaria (urbanos y suburbanos). El diseño, de carácter descriptivo, trata de correlacionar el éxito o fracaso académico —suspensos de asignaturas a final de curso escolar—, así como la motivación para el estudio —tiempo que los escolares dedican a sus tareas académicas fuera del tiempo de clase—, con el uso y consumo de los diferentes medios electrónicos de comunicación. Los resultados ofrecen la realidad del uso y consumo de los medios de comunicación electrónicos por nuestros adolescentes, al mismo tiempo que incide en la importancia diferencial de la variable sexo y orienta la investigación a establecer la importancia tanto de los recursos interpersonales para conocer a otros adolescentes como de los propios económicos y educativos presentes en el contexto de socialización familiar.

La influencia que puede tener en el rendimiento escolar de la población juvenil el uso de los distintos medios de comunicación electrónicos es un tema que preocupa y en el que existen discrepancias en los resultados, al mismo tiempo que no se alcanzan conclusiones o acuerdos definitivos. Ofrecer una respuesta a ello es el objetivo del presente trabajo. La muestra son adolescentes (N = 433), de ambos sexos, de la Comunidad Autónoma del Principado de Asturias, procedentes de centros de educación secundaria (urbanos y suburbanos). El diseño, de carácter descriptivo, trata de correlacionar el éxito o fracaso académico —suspensos de asignaturas a final de curso escolar—, así como la motivación para el estudio —tiempo que los escolares dedican a sus tareas académicas fuera del tiempo de clase—, con el uso y consumo de los diferentes medios electrónicos de comunicación. Los resultados ofrecen la realidad del uso y consumo de los medios de comunicación electrónicos por nuestros adolescentes, al mismo tiempo que incide en la importancia diferencial de la variable sexo y orienta la investigación a establecer la importancia tanto de los recursos interpersonales para conocer a otros adolescentes como de los propios económicos y educativos presentes en el contexto de socialización familiar.

 

The influence that the use of different electronic media can have in the juvenile population’s school grade performance is a worrisome topic in which discrepancies exist in the results, so that conclusions or definitive agreements are not reached. The objective of this work is to offer an answer to it. The sample consists of adolescents (N = 433) of both sexes from the Autonomous Community of the Principality of Asturias, from institutions of secondary education (urban and suburban). The design of descriptive character, tries to correlate success or academic failure —failure of subjects at the end of the school year—as well as the motivation for the study —time that the students dedicate to their academic tasks outside of class— with the use and consumption of different electronic communication media. The results offer the reality of the use and consumption of electronic media by our adolescents, while it impacts in the differential importance of the gender variable and it guides the research to establish the importance of both interpersonal resources to know other adolescents as well as their own economic and educational resources present in the context of family socialization.

The influence that the use of different electronic media can have in the juvenile population’s school grade performance is a worrisome topic in which discrepancies exist in the results, so that conclusions or definitive agreements are not reached. The objective of this work is to offer an answer to it. The sample consists of adolescents (N = 433) of both sexes from the Autonomous Community of the Principality of Asturias, from institutions of secondary education (urban and suburban). The design of descriptive character, tries to correlate success or academic failure —failure of subjects at the end of the school year—as well as the motivation for the study —time that the students dedicate to their academic tasks outside of class— with the use and consumption of different electronic communication media. The results offer the reality of the use and consumption of electronic media by our adolescents, while it impacts in the differential importance of the gender variable and it guides the research to establish the importance of both interpersonal resources to know other adolescents as well as their own economic and educational resources present in the context of family socialization.

 
URI:
http://hdl.handle.net/10651/11736
ISSN:
0214-0314; 1988-8295
Collections
  • Artículos [27041]
  • Psicología [912]
Files in this item
untranslated
10011693.pdf (73.58Kb)
Compartir
Exportar a Mendeley
Estadísticas de uso
Estadísticas de uso
Metadata
Show full item record
Página principal Uniovi

Biblioteca

Contacto

Facebook Universidad de OviedoTwitter Universidad de Oviedo
The content of the Repository, unless otherwise specified, is protected with a Creative Commons license: Attribution-Non Commercial-No Derivatives 4.0 Internacional
Creative Commons Image