Show simple item record

Dominant achievement goals and different profiles among secondary students = Dominancia de metas de logro y perfiles específicos en enseñanza secundaria

dc.contributor.authorMéndez Giménez, Antonio 
dc.contributor.authorFernández Río, Francisco Javier 
dc.contributor.authorCecchini Estrada, José Antonio 
dc.date.accessioned2015-02-11T08:48:53Z
dc.date.available2015-02-11T08:48:53Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationEstudios de Psicología / Studies in Psychology, 36(2), p.266-293 (2015); doi:10.1080/02109395.2014.922256 35(1) (2014)
dc.identifier.issn1579-3699
dc.identifier.issn0210-9395
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10651/29621
dc.description.abstractSpanish adolescents’ dominant achievement goals and their specific profiles were explored in a physical education context. A sample of 385 students (207 males and 178 females, M = 14.2 years) completed a questionnaire that included 2x2 achievement goals (AGQ-PE), dominant achievement goals, affectivity (PANASN), perfectionism (IPI) and outcome variables such as satisfaction with life (SLS), and intrinsic motivation, extrinsic motivation and amotivation (PLOC). Eighty-seven percent of participants showed dominant achievement goals, the highest percentage was mastery-approach (66%). Patterns found were consistent with the theoretical framework. Students that showed dominant mastery-approach achievement goals had a positively valenced profile. Those that showed performance-approach dominance had a positive and negative valenced profile. The ones that showed performance-avoidance had a negative valenced profile. Finally, subjects that showed mastery-avoidance dominance had a neutral valenced profile.eng
dc.description.abstractSPA Se exploró la dominancia de metas de logro así como sus diferentes perfiles específicos entre adolescentes españoles en el contexto de la Educación Física. Una muestra de 385 estudiantes (207 varones y 178 mujeres, M = 14.2 años) completaron un cuestionario con las medidas españolas de las metas de logro 2x2 (AGQ-PE), dominancia de metas de logro, afectividad (PANASN), perfeccionismo (IPI) y variables de resultado como la satisfacción con la vida (SLS), la motivación intrínseca, extrínseca y desmotivación (PLOC). El 87 % de los participantes refirió predominancia de metas de logro, de los cuales, el 66 % relató metas de aproximación-maestría. Los patrones encontrados fueron consecuentes con el marco teórico. Los estudiantes con dominancia de metas de aproximación-maestría se caracterizaron por un perfil de valencia positiva, los de aproximación-rendimiento, por un patrón de valencia tanto positiva como negativa, los de evitación-rendimiento, con variables de valencia negativa, y los de evitación-maestría, con un patrón neutro.spa
dc.description.sponsorshipEste estudio se ha realizado en el marco del proyecto de I + D + I número DEP2012-31997, subvencionado por el Ministerio de Economía y Competitividspa
dc.language.isoengspa
dc.relation.ispartofEstudios de psicología / Studies in Psychology, 35(1)spa
dc.rights© Fundación Infancia y Aprendizaje, 2014
dc.subjectGoal orientationeng
dc.subjectApproach-avoidanceeng
dc.subjectPhysical educationeng
dc.subjectPerfectionismeng
dc.subjectSelf determinationeng
dc.titleDominant achievement goals and different profiles among secondary students = Dominancia de metas de logro y perfiles específicos en enseñanza secundariaeng
dc.typejournal article
dc.identifier.doi10.1080/02109395.2014.922256
dc.relation.projectIDMINECO/DEP2012-31997
dc.relation.publisherversionhttp://dx.doi.org/10.1080/02109395.2014.922256


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record