English español
Search
 

Repositorio de la Universidad de Oviedo. > Producción Bibliográfica de UniOvi: RECOPILA > Ponencias, Discursos y Conferencias >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10651/53564

Title: “La comida no es basura”: propuesta de Educación para la Sostenibilidad para futuros maestros en Educación Infantil “Food is not a waste”: Sustainable Education proposal for future teachers of Early Childhood Education
Author(s): Herrero Vázquez, Mónica
Keywords: Educación para el Desarrollo Sostenible, prevención de residuos alimentarios, formación de profesorado
Education for Sustainable Development, food waste prevention, future teachers education.
Issue date: Jun-2018
Publisher: Escola Superior de Educação do Instituto Politécnico de Castelo Branco.
Format extent: p. 82-83
Abstract: The Food and Agriculture Organization of the United Nations (FAO) highlights the lack of knowledge and awareness regarding the heavy consequences of food discharged as waste, which in affluent economies accounts mainly for post-consumer food waste (Gustavsson, Cederberg, Sonesson, van Otterdijk, & Meybeck, 2011). Considering the high energy consumption and associated environmental loads of food production and food waste management, it must be pointed out that at present, to face this problem, the powerful role of Education for Sustainable Development (ESD) has not been sufficiently reinforced at schools. While even from the Early Childhood stage students are well aware and taught about the importance of saving water, the need to save food is not treated in the same way in our schools yet. Research on ESD at Early Childhood Education has revealed the evolution made from the first approaches, based on teaching children facts about the environment and sustainability issues, to the present goal, based on educating children to act for change (Hedefalk, Almqvist & Östman, 2015). In this way, this acceptation of EDS educates more competent children who can think for themselves considering more sustainable decisions. Specific educational interventions must be implemented at Early Childhood levels following this line. For these reasons, Teacher Education programs at University level should pay more attention to this approach. Future teachers must reckon not only the importance of promoting healthy food habits at early ages, as at present, but also the need of reducing and preventing food wastes. Higher Education programs have to address two main aspects: firstly, that future teachers know well the environmental problems of food wastes and secondly, how they can implement food waste reduction and prevention in their educational practice, following the current EDS acceptation. Strengthening ESD in Early Childhood Education teaching programs at University level will facilitate the desired and urgent transition to more sustainable environments.Resumo: La Organización de las Naciones Unidas para la Alimentación y la Agricultura (FAO) incide en la falta de conocimiento y conciencia sobre las graves consecuencias medioambientales que supone desechar los alimentos como basura, cuando este desperdicio en las economías prósperas está causado principalmente por el consumidor (Gustavsson, Cederberg, Sonesson, van Otterdijk & Meybeck, 2011). Teniendo en cuenta el alto consumo de energía y las cargas ambientales asociadas a la producción de alimentos y a la gestión de sus residuos, es necesario destacar que en la actualidad no se ha reforzado suficientemente el poderoso papel de la Educación para el Desarrollo Sostenible (EDS) para tratar este problema en las escuelas. Si bien en la etapa de Educación Infantil los maestros son muy conscientes de enseñar a su alumnado la importancia de ahorrar agua, sin embargo, la necesidad de reducir y evitar el desperdicio de alimentos todavía no se aborda de la misma manera. La investigación sobre EDS en Educación Infantil ha revelado la evolución, desde los primeros enfoques, basados inicialmente en enseñar a los niños hechos relacionados con el medio ambiente y cuestiones de sostenibilidad, al objetivo actual de educar a los niños para actuar a favor del cambio (Hede-falk, Almqvist & Östman, 2015). Esta acepción de la EDS forma alumnos más competentes que pueden pensar por sí mismos para considerar decisiones más sostenibles. En los niveles de Educación Infantil faltan intervenciones educativas específicas que sigan esta línea. Por estos motivos, los programas de formación del profesorado en niveles universitarios deben prestar más atención a este enfoque. Los futuros docentes han de tener en cuenta no solo la importancia de promover hábitos de alimentación saludables a edades tempranas, como ya se está haciendo, sino también la necesidad de reducir y prevenir desperdicios de alimentos. Los programas de formación de maestros tendrán que incidir en dos aspectos: primero, que los futuros maestros conozcan bien la problemática ambiental del desperdicio de alimentos y segundo, cómo pueden implementar en su práctica educativa la necesidad de reducir y prevenir el desperdicio de alimentos, siguiendo la actual acepción de la EDS. El fortalecimiento de la EDS en los programas de enseñanza universitaria en maestros de Educación Infantil facilitará la deseada y urgente transición hacia entornos más sostenibles. Gustavsson, J., Cederberg, C., Sonesson, U., van Otterdijk, R., & Meybeck, A. (2011). Global food losses and food waste. Extent, causes and prevention. Food and Agriculture Organization of the United Nations (FAO). Rome. Hedefalk, M., Almqvist, J. & Östman, L. (2015) Education for sustainable development in early childhood education: a review of the research literature, Environmental Education Research, 21:975-990. DOI: 10.1080/13504622.2014.971716
Description: Seminário Internacional de Educação em Ciências. (2º, 2018, Castelo Branco, Portugal)
URI: http://hdl.handle.net/10651/53564
Appears in Collections:Ciencias de la Educación
Ponencias, Discursos y Conferencias

Files in This Item:

File Description SizeFormat
La comida no es basura.pdfResumen576,36 kBAdobe PDFView/Open


Exportar a Mendeley


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Base de Datos de Autoridades Biblioteca Universitaria Consultas / Sugerencias