English español
Search
 

Repositorio de la Universidad de Oviedo. > Producción Bibliográfica de UniOvi: RECOPILA > Artículos >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10651/26915

Title: Oportunidades de las TIC para la innovación educativa en las escuelas rurales de Asturias
Other title: Information and communication technology opportunities for educational innovation in rural schools of Asturias
Author(s): Moral Pérez, María Esther del
Villalustre Martínez, Lourdes
Neira Piñeiro, María del Rosario
Issue date: 2014
Publisher: Elsevier España
Publisher version: http://dx.doi.org/10.1016/S0210-2773(14)70010-1
Citation: Aula Abierta, 42(1), p. 61-67 (2014); doi:10.1016/S0210-2773(14)70010-1
Format extent: p. 61-67
Abstract: Los proyectos institucionales de las últimas décadas -Aldea Digital y Programa Escuela 2.0-, destinados a dotar de recursos tecnológicos y programas educativos a la escuelas, han tenido especial repercusión en el ámbito rural, contribuyendo a minimizar la brecha digital entre los contextos urbanos y rurales. Así pues, con el presente estudio se pretende identificar las oportunidades que las Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC) ofrecen a las escuelas rurales asturianas para la innovación educativa a partir de: a) la opinión de una muestra de docentes (n = 117) recabada mediante un cuestionario; b) la evaluación experta de los coordinadores TIC de 14 escuelas rurales, obtenida a partir de entrevistas semiestructuradas, y c) análisis DAFO: debilidades, amenazas, fortalezas y oportunidades que implica su integración. Entre las conclusiones se destaca que, a pesar de las limitaciones del contexto, la escasez de recursos humanos y tecnológicos, y la inversión de tiempo y esfuerzo personal que implica la integración de las TIC, también suponen grandes oportunidades: actualización del profesorado, adopción de novedosas metodologías, desarrollo de experiencias exitosas con TIC y formación más acorde con las demandas actuales del alumnado.
In the last few decades some institutional projects "Digital Village and One Laptop per Child" were developed in order to provide technological resources and educational programmes for schools. These projects have had a significant impact in rural environments, contributing to reducing the digital divide between urban and rural settings. In this paper, an attempt is made to identify the opportunities offered by Information and Communication Technologies (ICT) for educational innovation in rural schools of Asturias. Several features are considered: a) the opinion of a sample of teachers (n = 117), collected by means of a questionnaire; b) the qualified assessment of the ICT coordinators of 14 rural schools, obtained by semi-structured interviews; and c) a SWOT analysis of the Strengths, Weaknesses, Opportunities and Threats implied by the integration of ICT. As a conclusion, in spite of the context restrictions, the shortage of human and technological resources, and the investment of the time and money required by the integration of ICT, they offer great opportunities: teacher updates, the adoption of new teaching methods, the development of successful experiences with ICT, and an education more suitable for current student needs.
URI: http://hdl.handle.net/10651/26915
ISSN: 0210-2773
Appears in Collections:Artículos
Ciencias de la Educación

Files in This Item:

File Description SizeFormat
AulaAbierta.2014.42.1.61-67.pdf217,95 kBAdobe PDFView/Open


Exportar a Mendeley


This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Base de Datos de Autoridades Biblioteca Universitaria Consultas / Sugerencias